TÜRKİYE VE DÜNYADA ÖZEL OKULLARA GENEL BİR BAKIŞ
Türkiye’de ve dünyada özel okulların eğitim sistemlerindeki yeri ve önemi giderek artmaktadır. Düşük ve orta gelirli ülkelerde, son 15 yılda özel okullara kayıt oranlarında belirgin bir artış gözlemlenmiştir. Örneğin, bazı ülkelerde özel okulların oranı tüm okulların %25’ine ulaşırken, Türkiye’de bu oran %15 civarındadır. Çocuğunu özel okulda okutmak isteyen velilere devlet tarafından verilen maddi yardım ‘özel okul teşvik’ olarak tanımlanıyor. Türkiye genelinde 2015 yılında 6 bin 710 olan özel okul sayısının, aradan geçen 4 yılda yüzde 74 artarak 11 bin 694’e çıktı. Özel okullarda eğitim gören öğrenci sayısı ise 1 milyon 400 bini geçti. Diğer yandan, dört yıl önce verilmeye başlanan ve veliler üzerindeki yükü hafifletmeye yarayan teşvik kademeli olarak kaldırılıyor. Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin faydalandığı teşvik artık verilmeyecek.(gzt.com)
Türkiye’de özel okulların eğitim sistemindeki payı, eğitim kademelerine göre farklılık göstermektedir. 2022-2023 itibarıyla, Türkiye genelinde okul öncesi kurumlar arasında özel öğretim kurumlarının oranı %19,76 iken, İstanbul’da bu oran %43,43’e yükselmektedir. Benzer şekilde, özel ilkokulların oranı Türkiye genelinde %6,3 iken, İstanbul’da %10,74’tür. Özel liselerde ise Türkiye genelinde oran %8,48 iken, İstanbul’da %12,26 olarak kaydedilmiştir. (ipa.istanbul)
OECD ülkeleriyle karşılaştırıldığında, Türkiye’de özel okullardaki sınıf mevcutlarının diğer ülkelere kıyasla daha az olduğu görülmektedir. Özel okullarda sınıf mevcutları, devlet okullarına göre genel olarak daha düşüktür. Ayrıca, hem özel hem de devlet ortaokullarının sınıf mevcudu; özel ve devlet ilkokullarına göre fazladır. (set-science.com)
Öğretmen başına düşen öğrenci sayısı açısından, Finlandiya, Kanada, Japonya ve Güney Kore gibi ülkelerde özel öğretim kurumlarında bu oran devlet okullarından daha fazlayken, Türkiye ve Estonya’da özel okullarda öğretmen başına düşen öğrenci sayısı daha azdır. (dergipark.org.tr)
Sonuç olarak, Türkiye’de özel okulların eğitim sistemindeki payı artış göstermektedir. Ancak, bu artış bölgesel farklılıklar ve eğitim kademelerine göre değişiklik göstermektedir. Özellikle büyük şehirlerde özel okulların oranı daha yüksek olup, bu durum eğitimde fırsat eşitliği ve erişim konularında dikkatli bir değerlendirme gerektirmektedir.
Yleiskatsaus yksityiskouluihin Turkissa ja maailmassa
Yksityiskoulujen rooli ja merkitys koulutusjärjestelmässä kasvaa jatkuvasti Turkissa ja maailmalla. Matalan ja keskituloisten maiden osalta yksityiskouluihin ilmoittautumisasteet ovat selvästi nousseet viimeisen 15 vuoden aikana. Esimerkiksi joissakin maissa yksityiskoulujen osuus kaikista kouluista on noussut jopa 25 prosenttiin, kun taas Turkissa tämä osuus on noin 15 prosenttia. Vanhemmille, jotka haluavat lähettää lapsensa yksityiskouluun, valtio tarjoaa taloudellista tukea, joka tunnetaan nimellä “yksityiskoulun tuki”. Turkissa yksityiskoulujen määrä, joka vuonna 2015 oli 6 710, on kasvanut 74 prosentilla neljän vuoden aikana, ja se on noussut 11 694:ään. Yksityiskouluissa opiskelevien oppilaiden määrä on ylittänyt 1,4 miljoonaa. Toisaalta, neljä vuotta sitten aloitettu ja vanhempien taloudellista taakkaa keventävä tuki poistetaan asteittain. Tuki ei enää koske esikoulu-, alakoulu-, yläkoulu- ja lukio-opiskelijoita. (gzt.com)
Yksityiskoulujen osuus Turkissa vaihtelee koulutustasoittain. Vuonna 2022-2023 yksityisten opetuslaitosten osuus koko esikoulutuksessa Turkissa oli 19,76 prosenttia, mutta Istanbulissa tämä osuus nousi 43,43 prosenttiin. Vastaavasti yksityisten alakoulujen osuus oli Turkissa 6,3 prosenttia, mutta Istanbulissa se oli 10,74 prosenttia. Yksityisten lukioiden osuus oli Turkissa 8,48 prosenttia, mutta Istanbulissa se oli 12,26 prosenttia. (ipa.istanbul)
Kun verrataan OECD-maihin, Turkissa yksityiskoulujen luokkakoot ovat huomattavasti pienempiä verrattuna muihin maihin. Yksityiskouluissa luokkakoot ovat yleensä pienempiä verrattuna valtion kouluihin. Lisäksi sekä yksityisten että valtion yläkoulujen luokkakoot ovat suurempia kuin yksityisten ja valtion alakoulujen luokkakoot. (set-science.com)
Opettajan ja oppilaan suhteen osalta maissa kuten Suomi, Kanada, Japani ja Etelä-Korea yksityiskouluissa opettajaa kohti on enemmän oppilaita kuin valtion kouluissa, kun taas Turkissa ja Virossa yksityiskouluissa opettajaa kohti on vähemmän oppilaita. (dergipark.org.tr)
Yhteenvetona voidaan todeta, että Turkissa yksityiskoulujen osuus koulutusjärjestelmässä on kasvamassa. Tämä kasvu vaihtelee kuitenkin alueellisesti ja koulutusasteittain. Erityisesti suurissa kaupungeissa yksityiskoulujen osuus on korkeampi, mikä edellyttää huolellista arviointia koulutuksen tasa-arvon ja saavutettavuuden näkökulmasta.